Checklists‎ > ‎

checklist anorexia

Zelf anorexia ?

Misschien herken je een deel van jezelf bij de beschrijving van anorexia nervosa.
Informatie uit websites (hoe goed ze ook moge zijn) geeft geen zekerheid.
De vraag die zich dan stelt is in welke gevallen men best hulp zoekt.

Als je een groot aantal van de onderstaande elementen herkent, is de kans groot dat je aan anorexia lijdt, en dus best hulp zoekt.

Is je eetgedrag veranderd ?

  • Je eet steeds minder of onregelmatiger (soms teveel, soms weinig)
  • Je eet meer alleen.
  • Je eet langzamer, kauwt veel of ontwikkelde rare eetgewoontes (b.v. een appel met mes en vork eten en in kleine stukjes snijden).
  • Je drinkt wel veel maar vooral caloriearme dranken.
  • 'Gezond eten' bekommert je steeds meer.
  • Je telt (al of niet stiekem) hoeveel calorieën bepaalde voedingswaren bevatten.
  • Je gaat sommige etenswaren stilaan verbieden voor jezelf (b.v. chocolade, boter, room, chips, sauzen…).
  • Je kookt graag voor anderen, maar eet hier zelf niet veel van.
  • Als je meer of anders eet dan normaal (b.v. een feestje of op restaurant) ben je gespannen of voel je je schuldig achteraf.
  • Je zoekt allerlei smoesjes om niet te moeten eten met anderen ('ik heb al gegeten'; 'ik heb nu geen honger').
  • Ondanks jouw vermagering ben je opvallend actief (veel bewegen, sporten) en onvermoeibaar.

Is jouw lichaam en uiterlijke veranderd ?

  • Je vermagert opvallend of vertoont grote gewichtsschommelingen.
  • Jouw menstruaties worden onregelmatig of blijven weg.
  • Je draagt meerdere lagen kleding boven elkaar omdat je het snel koud hebt, ook al is dit voor anderen niet zo.
  • Je hebt last van maag/darmproblemen of moeilijke stoelgang.
  • Je hebt last van haaruitval.
  • Jouw gebit verslechtert.
  • Je hebt slaapproblemen.

Heb je minder sociale omgang met vrienden en familie ?

  • Je zondert je steeds meer af.
  • Vooral als je verwacht dat er gegeten wordt, haak je af (b.v. bezoeken aan familie).
  • Stilaan zoek je minder contact met leeftijdgenoten. Contacten die er zijn blijven eerder oppervlakkig. Je hebt schrik jezelf te laten kennen.
  • Je trekt je meer terug op je kamer.
  • Je voelt je onbegrepen en vertoont meer wantrouwen naar jouw omgeving ('ze zijn tegen me').
  • In jouw vrije tijd beweeg je veel of doet overmatig aan sport.
  • Veel (zoniet alles) wordt punctueel afgewerkt: huistaak, kleerkast, lichaamsverzorging…
  • De dagindeling wordt steeds aan striktere schema's onderworpen.
  • Je bent boos als jouw planning (eten, studeren, sporten, slapen) verstoord wordt. Je verwacht van anderen dat ze daar steeds rekening mee houden. 

Ben je emotioneel veranderd ?

  • Je bent rustelozer.
  • Je bent in gedachten voortdurend en op een dwangmatige manier met eten en gewicht bezig. In jouw obsessie moet alles perfect zijn : niet alleen jouw uiterlijk, maar jouw hele leven moet onder controle blijven.
  • Naarmate jouw gewicht verandert word je prikkelbaarder en somberder.
  • Jouw denken is wit-zwart: het is goed of het is slecht (het is geslaagd of mislukt).
  • Op negatieve opmerkingen reageer je erg gevoelig.
  • Positieve commentaar geeft je weinig genoegdoening: het is nooit goed genoeg, het kan altijd nog beter.
  • Echt plezier maken, uitgelaten vrolijk zijn, heerlijk ontspannen, het is er allemaal niet meer bij.
  • Je komt meer ongelukkig over, eenzaam in jouw eigen wereldje opgesloten.

Weeg je te weinig ?


evolution film - schoonheidsideaal als ilusie
advertentie BMI






--



Comments